بهداشت دهان و دندان و بارداری

بهداشت دهان و دندان و

مادران باردار و زنانی که به بارداری فکر می کنند، ملاحظات منحصر به فردی در مورد مراقبت از دندان دارند. عدم مراقبت کافی از سلامت دهان و دندان در این دوران حساس می تواند عواقب جدی برای شما و فرزندتان داشته باشد.

در دوران بارداری، دندان‌ها و لثه‌ها به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها، بیشتر در معرض تجمع باکتری‌ها هستند. مراقبت صحیح از دندان ها قبل، حین و بعد از بارداری برای محافظت از سلامت دهان و دندان خود و فرزند متولد نشده تان مهم است. با حفظ سلامت دهان و دندان خود، خطر عوارض بارداری را که در صورت درمان نشدن شرایط دندانی به وجود می آید، کاهش می دهید.

شرایط بهداشت دهان و دندان مرتبط با بارداری

تعدادی از شرایط بهداشت دهان و دندان مرتبط با بارداری وجود دارد. برخی مشترک، برخی نه چندان رایج. اغلب اوقات، می توان از طریق اقدامات بهداشتی مناسب دهان و مشاوره با دندانپزشک و متخصص پزشکی از این شرایط پیشگیری کرد.

شرایط بهداشت دهان و دندان مرتبط با بارداری شامل برخی از موارد زیر است:

ژنژیویت بارداری: ژنژیویت بارداری یک بیماری شایع است که زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. این در نتیجه گیر افتادن باکتری در بین دندان های شما ایجاد می شود. اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توان آن را مدیریت کرد.

ژنژیویت بارداری می تواند علائم مختلفی داشته باشد، از جمله:

• لثه های قرمز، متورم یا حساس
  • احساس لق شدن دندان ها
  • فاصله بین دندان ها
  • عقب رفتن لثه
  • چرک در امتداد لثه
  • تغییر در نیش

مهم است که در مورد التهاب لثه از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید تا این بیماری به بیماری پریودنتال تبدیل نشود. ایجاد بیماری پریودنتال علاوه بر این می تواند برای زنان باردار و فرزندانشان مشکل ساز باشد.

بیماری پریودنتال: بیماری پریودنتال می‌تواند در نتیجه ژنژیویت درمان‌نشده ایجاد شود. پریودنتیت نیز نامیده می شود و منجر به زوال استخوان و بافت لثه اطراف می شود.

بیماری پریودنتال ممکن است علائم مختلفی ایجاد کند، از جمله:

• خونریزی لثه
  • لثه ملتهب
  • لثه های نرم
  • بوی بد دهان مزمن (هالیتوزیس)
  • از دست دادن دندان
  • عفونت

بیماری پریودنتال همچنین می‌تواند بدون علامت باشد (هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند) حتی در حالی که بی‌صدا باعث فرسایش لثه‌ها و حمایت از ساختار استخوان می‌شود.

در حالی که بیماری پریودنتال برای همه نگران کننده است، به ویژه برای زنان باردار مشکل ساز است. ایجاد بیماری پریودنتال در دوران بارداری خطر زایمان زودرس و نوزادان کم وزن را افزایش می دهد. زنان باردار مبتلا به بیماری پریودنتال باید فوراً با دندانپزشک و پزشک خود مشورت کنند.

تومورهای بارداری (گرانولوم‌های پیوژنیک): زنان باردار مبتلا به التهاب لثه یا بیماری پریودنتال بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای بارداری هستند که گرانولوم‌های پیوژنیک نیز نامیده می‌شوند. این تومورها خوردن یا صحبت کردن را برای شما مشکل می کنند و می توانند باعث ناراحتی شوند. تومورهای حاملگی را می توان توسط دندانپزشک در دوران بارداری برداشت.

ویزیت دندانپزشکی و بارداری

در سه ماهه دوم بارداری، مهم است که برای معاینه بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن حرفه ای دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مراقبت های دندانی انجام شده در دوران بارداری باید به مراقبت های معمول محدود شود. از اقدامات تهاجمی ترمیمی و زیبایی باید اجتناب شود.

اگر دندان درد، خونریزی لثه یا چرک اطراف دندان خود دارید، برای معاینه با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. این علائم ممکن است نشانه‌ای از عفونت دهان باشد که در صورت عدم درمان، می‌تواند در طول بارداری در سراسر بدن پخش شود. عفونت دهان یا دندان در دوران بارداری خطر عارضه را افزایش می دهد.

عفونت لثه شایع ترین نوع عفونت در دوران بارداری است. عفونت های کمتر شایع شامل آبسه در داخل یا انتهای ریشه دندان است. چنین آبسه هایی ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشند.

درمان های دندانپزشکی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد

همانطور که در بالا گفته شد، تعدادی از روش های دندانپزشکی وجود دارد که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کرد.

اشعه ایکس: اگرچه اشعه ایکس فقط مقدار کمی تابش تولید می کند، اما در دوران بارداری توصیه نمی شود.

کارهای گسترده دندانپزشکی: روش های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی از جمله مواردی که شما را ملزم به نشستن طولانی مدت روی صندلی دندانپزشکی می کند، در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر برای مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی بنشینید، فشار بیشتری بر رگ خونی اصلی که خون اندام تحتانی شما را تامین می‌کند، وارد می‌کنید که می‌تواند باعث احساس ضعف شود.

با دندانپزشک و پزشک خود مشورت کنید تا روش هایی را که برای شما و فرزند متولد نشده شما ایمن تلقی می شود، تعیین کنید.

درباره انجام ایمپلنت دندان در بارداری بیشتر بخوانید…

نکات مراقبت از دندان خود کمکی برای زنان باردار

مسواک و نخ دندان: سه بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از تجمع باکتری روی دندان و اطراف آن جلوگیری کنید.

بیماری و استفراغ صبحگاهی: بیماری و استفراغ صبحگاهی ممکن است با آب گرم یا دهانشویه ضد باکتری بهبود یابد. جوش شیرین که به عنوان خمیر دندان استفاده می شود برای تسکین ناراحتی معده شناخته شده است. با این حال، قبل از استفاده از جوش شیرین در دوران بارداری، به خصوص اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی برای لثه های سالم در دوران بارداری شامل کلسیم، B12 و ویتامین C است.

زنان بارداری که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند و با دندانپزشک و پزشک خود مشورت می کنند، به میزان قابل توجهی کمتر در طول دوره بارداری خود دچار مشکلات می شوند. سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی و همچنین سلامت مادر و کودک به هم مرتبط هستند.