دلایل شکست در ایمپلنت دندان

شکست در ایمپلنت دندان

علت ناموفق بودن برخی ایمپلنت‌های دندانی چیست؟

مراقبت از ایمپلنت دندان
برای رسیدن به موفقیت در روش ایمپلنت دندانی، باید به عوامل زیادی توجه کرد. با این حال، برخی عادات و شرایط پزشکی ممکن است باعث افزایش احتمال لق شدن ایمپلنت شوند. عدم موفقیت ایمپلنت ممکن است به دلیل چندین علت باشد. از جمله شایع‌ترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. شرایط پزشکی

در حین بهبودی ایمپلنت دندانی، برخی بیماری‌ها و عوامل مختلف می‌توانند به آن آسیب برسانند. به عنوان مثال، بیماری دیابت و بیماری لثه و دندان می‌توانند بر روی ایمپلنت تأثیرگذار باشند و موجب آسیب شدن آن شوند. همچنین، بیماری پوکی استخوان نیز می‌تواند باعث کاهش استحکام و تراکم استخوان شود و لنگر زدن پیچ ایمپلنت را دشوارتر کند. بنابراین، برای جلوگیری از عدم موفقیت ایمپلنت، باید به مراقبت از سلامت دندان‌ها و لثه، مدیریت بیماری دیابت و پیگیری درمان بیماری پوکی استخوان توجه کرد.

2. پرتو درمانی

یک مطالعه منتشر شده در مجله دندانپزشکی بالینی و تجربی نشان داده است که درمان مداوم سرطان ممکن است دلیلی برای توقف عمل ایمپلنت باشد. این مطالعه نشان داده است که پرتودرمانی برای سرطان‌های سر و گردن می‌تواند باعث جلوگیری از ترمیم طبیعی استخوان شود و در نتیجه منجر به عدم موفقیت در ایمپلنت دندانی شود. بنابراین، در صورتی که بیمار دچار سرطان سر و گردن باشد و درمان مداومی را دریافت کند، لازم است قبل از انجام هر گونه عمل ایمپلنت، با پزشک خود در مورد تأثیر درمان سرطان بر روی استحکام استخوان صحبت کند.

3. مصرف برخی داروها

مطالعات نشان می‌دهد که برخی داروها می‌توانند خطر ناکامی ایمپلنت را افزایش دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه بوفالو ، ترکیبی در داروهای ضد افسردگی که بر میزان متابولیسم استخوان اثر می‌گذارد، ممکن است برای افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین، برای جلوگیری از عدم موفقیت ایمپلنت، باید پیش از شروع درمان با هر گونه دارویی، با پزشک خود مشورت کنید و در مورد تأثیر دارو بر روی سلامت استخوان‌هایتان صحبت کنید.

4. مصرف دخانیات یا الکل

ضمن مراجعه به دندانپزشک خود، بهتر است اطلاع دهید که آیا سیگار می‌کشید و یا الکل می‌نوشید، زیرا این موارد می‌توانند بر روی بهبودی شما تأثیر بگذارند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله تحقیقات دندانپزشکی، بسته به اینکه ایمپلنت در کجای دهان قرار دارد، سیگار کشیدن ممکن است خطر عدم موفقیت ایمپلنت دندان را از میانگین 2 تا 3 درصد به 10 درصد افزایش دهد. بنابراین، دندان‌پزشک ممکن است به شما توصیه کند که سیگار را به طور کامل متوقف کنید یا حداقل تا زمانی که یکپارچگی استخوان کامل شود، از آن خودداری کنید. به همین ترتیب، مصرف الکل نیز می‌تواند تأخیر در بهبودی شما ایجاد کند، بنابراین بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید.

5. عفونت

همانند سایر جراحی‌ها، خطر عفونت ممکن است برای ایمپلنت دندانی نیز اثربخشی درمان را به خطر بیندازد. در مطب دندانپزشکی، دندانپزشکان با استفاده از تکنیک‌های استریل، سعی می‌کنند تا در حد امکان از عفونت در طول عمل واقعی جلوگیری کنند. با این حال، دهان پر از باکتری است و بیمارانی که دستورالعمل‌های پس از جراحی را نادیده می‌گیرند یا از روال بهداشت دهان خود غفلت می‌کنند، ممکن است دچار التهاب بافت اطراف ایمپلنت دندانی شوند که منجر به عفونت و از دست دادن استخوان می‌شود. بنابراین، بیماران باید پس از جراحی دندان و نصب ایمپلنت، دستورالعمل‌های پس از جراحی را به دقت دنبال کنند و روال بهداشت دهان خود را حفظ کنند تا از بهبودی سریع‌تر و جلوگیری از عفونت استخوان جلوگیری شود.

6. حمایت ناکافی استخوان

برای داشتن موفقیت در نصب ایمپلنت دندانی، آن باید با استخوان فک به صورت کامل ترکیب شود. بیمارانی که تراکم استخوان فک کافی ندارند، ممکن است نیاز به پیوند استخوان قبل از درمان داشته باشند تا بتوانند ایمپلنت دندانی را به خوبی پشتیبانی کنند. در صورتی که ایمپلنت بدون پیوند استخوان نصب شود، ممکن است پشتیبانی لازم برای اتصال آن به استخوان فک وجود نداشته باشد و ایمپلنت نتواند به درستی در جای خود قرار بگیرد که از کار افتادن آن منجر شود.

7. ریزحرکات  (Micromovements)

پس از جراحی نصب ایمپلنت دندانی، برای داشتن بهبودی موفقیت‌آمیز، باید دندان‌های جدید تا حد امکان در 8 تا 12 هفته اول پس از جراحی بی‌حرکت باشند تا استخوان در اطراف ایمپلنت به خوبی رشد کند. ریزحرکات معمولا پس از “ایمپلنت‌های فوری” رخ می‌دهد و پیروی از هر توصیه غذایی، برای به حداقل رساندن تأثیر گاز گرفتن یا جویدن روی ایمپلنت، بسیار مهم است.

8. ایمپلنت‌های دندانی قدیمی

فناوری ایمپلنت دندانی در دهه گذشته به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است. در صورتی که ایمپلنت‌ها برای سال‌ها قرار دارند، ممکن است به سادگی خراب شوند. با استفاده از آخرین فناوری‌ها و مواد جایگزین، دندانپزشکان می‌توانند ایمپلنت‌های قدیمی‌تر را جایگزین کنند تا از ماندگاری و ظاهر طبیعی بهتری برخوردار شوند.
شکست ایمپلنت دندان

چگونه می‌توانم از عدم موفقیت ایمپلنت دندان جلوگیری کنم؟

اگرچه شکست در ایمپلنت دندان گاهی اجتناب ناپذیر است، اما با عمل به این اقدامات می‌توانید شانس خود برای داشتن یک ایمپلنت طولانی مدت و موفق را افزایش دهید: – بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دستورالعمل‌های غذایی دندان پزشک خود پیروی کنید. همچنین، از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید. – از غذاهای مفید برای لثه مانند ماهی، شیر و تخم مرغ استفاده کنید و از مصرف غذاهای سفت پس از درمان ایمپلنت خودداری کنید. – حداقل دو هفته قبل از درمان ایمپلنت سیگار را ترک کرده و حداقل دو ماه پس از آن از کشیدن سیگار خودداری کنید. – با استفاده از محافظ دهان از ایمپلنت‌های خود در برابر دندان‌قروچه یا ورزش‌های تماسی مانند بوکس، تکواندو و… محافظت کنید. – قبل از کاشت ایمپلنت، با دندانپزشک خود در مورد عوامل خطری که می‌تواند موفقیت ایمپلنت شما را محدود کند، صحبت کنید. همیشه دندانپزشک خود را از هرگونه تغییر در سلامتی و سابقه پزشکی خود مطلع کنید. – برای بررسی‌های منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هرگونه مشکلی می‌تواند به موقع درمان شود. اگر ایمپلنت دندان دارید و هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، باید در اسرع وقت برای ملاقات با دندانپزشک خود وقت بگیرید.