جراحی سینوس لیفت چیست؟

سنوس لیفت در فک

جراحی سینوس لیفت چیست؟

لیفت سینوس یک عمل جراحی است که در آن مواد پیوندی استخوانی به منظور پشتیبانی استخوان فک از ایمپلنت دندان به استخوان افزوده می‌شوند. این عمل بسیار متداول و رایج است و برای افرادی که تراکم استخوان کافی ندارند، مناسب است.

استخوان فک

انواع جراحی سینوس لیفت

1. سینوس لیفت بسته

اگر میزان تحلیل استخوان عمودی از 2 میلیمتر کمتر باشد، لیفت سینوس برای بیمار مناسب است. در این روش، جراح با استفاده از دریل زیر سینوس را سوراخ کرده و پودر استخوان را به آن تزریق می‌کند. برای جلوگیری از برخورد سینوس با ابزارهای دندانپزشکی، دقت بسیار بالایی برای جراح لازم است، در غیر این صورت بیمار با عوارضی مانند پارگی سینوس و یا عفونت رو به رو خواهد شد. این روش نسبت به سینوس لیفت باز، کم تهاجمی‌تر و کم هزینه‌تر است و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. اما عیبی که دارد، این است که عدم موفقیت آن در روز عمل قابل تشخیص نمی‌باشد.

2. سینوس لیفت باز

اگر به حدود 5 سانتیمتر استخوان نیاز باشد، سینوس لیفت باز برای کاشت ایمپلنت انجام می‌شود. در این روش، جراح با برشی در بافت لثه، سینوس را به سمت بالا برده و جای خالی را با پودر استخوان پر می‌کند. همچنین کاشت ایمپلنت همزمان با سینوس لیفت باز ممکن است. از مزیت‌های این روش، موفقیت مشخص در روز عمل و افزایش استخوان بدون هیچ محدودیتی است.

سینوس لیفت

چه افرادی برای جراحی سینوس مناسب نمی باشند؟

برخی افراد به دلیل شرایط زیر، قابلیت انجام جراحی سینوس لیفت را ندارند:

– افراد مبتلا به سرطان

– افراد دارای بیماری‌های خود ایمنی

– افراد دچار اختلالات انعقاد خون

– افراد مبتلا به ایدز

– افراد مبتلا به سینوزیت حاد

اقدامات قبل از جراحی سینوس لیفت

موارد زیر باید قبل از انجام جراحی سینوس لیفت مورد توجه قرار بگیرند:

– در هنگامی که دندانپزشک طرح درمان شما را بررسی می‌کند، نوع استخوان پیوندی، اندازه و محل جراحی و ارتفاع سینوس را مشخص خواهد کرد.

– دندانپزشک قبل از جراحی با دقت فراوان عکس‌های رادیوگرافی، اشعه ایکس و اسکن توموگرافی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

– حدود 4 هفته قبل از جراحی باید از مصرف دخانیات پرهیز کنید.

– حدود دو هفته قبل از جراحی باید از مصرف داروهای ضد التهاب و ضد انعقاد خون پرهیز کنید.

– مصرف غذاهای مقوی و دارای پروتئین غنی را فراموش نکنید.

سینوس لیفت باز

مراحل جراحی سینوس لیفت

این جراحی شامل مراحل زیر است و از نظر خطرات کم محسوب می‌شود:

– در ابتدا، جراح بی حسی موضعی را تزریق می کند تا درد و ناراحتی در حین جراحی به حداقل برسد.

– سپس، جراح به برش دادن بافت لثه که در پشت دندان های بالا قرار دارد، می‌پردازد تا به استخوان فک دسترسی داشته باشد.

– در ادامه با بالا بردن بافت لثه، در استخوان فک یک دایره کوچک ایجاد می‌شود تا بتواند پرده غشایی کف سینوس را به طرف بالا بکشد.

– در ادامه، حفره‌ای که ایجاد شده است با مواد مورد نظر پر می‌شود.

– در نهایت، جراح به بخیه زدن بریدگی‌ها می‌پردازد و جراحی به پایان می‌رسد.

عوارض جراحی سینوس لیفت

لیفت سینوس همانند تمام جراحی‌های دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد. با این حال، انجام این جراحی توسط دندانپزشک متخصص از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد. عوارض جراحی سینوس لیفت عبارتند از:

– پارگی غشای سینوس: در صورتی که غشای سینوس پاره شود، این پارگی قابل ترمیم بوده و می‌توان بعد از آن به ادامه جراحی پرداخت. اگر این پارگی بزرگ باشد، لازم است تا به آن زمانی داده شود تا بهبود یابد.

– عفونت سینوس: همواره خطر عفونت در تمامی جراحی‌ها وجود دارد. جراح برای جلوگیری از این اتفاق، علاوه بر اقدامات مورد نیاز در روند جراحی، داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز خواهد کرد.

– تورم و التهاب: وجود ورم و التهاب بعد از لیفت استخوان طبیعی بوده و حتی ممکن است تا از دهان و بینی خود دچار خونریزی شوید. دقت کنید که برای جلوگیری از جابه‌جایی مواد پیوندی، نباید با فشار عطسه کنید و یا بینی خود را به بالا بکشید.

سینوس لیفت و ایمپلنت

مراقبت های بعد از جراحی سینوس لیفت

برای اینکه دوره بهبودی خود را پس از جراحی سینوس لیفت بهبود ببخشید، لازم است به نکات مراقبتی زیر توجه کافی داشته باشید:

– مانع وارد شدن هر گونه فشار به قسمت جراحی شده شوید، برای این کار لازم است تا به هیچ عنوان خود را در معرض مواد آلرژی زا قرار ندهید و از عطسه کردن بپرهیزید.

– برای جلوگیری از تورم و گرفتگی بینی، با کمک محلول آب نمک، بینی خود را مرطوب نگه دارید.

– در صورت بروز درد، داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک خود را سر وقت مصرف نمایید.

– مصرف آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت بسیار ضروری است.

– برای کاهش درد و تورم در روز اول بعد از جراحی می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. برای این کار یک کیسه یخی را درون حوله ای بپیچید و در بازه های زمانی 10 دقیقه روس قیمت متورم قرار دهید. تورم بعد از 48 ساعت را به کمک کیسه آب گرم کاهش دهید.

– تا یک هفته از انجام دادن فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

– حدود یک هفته بعد از جراحی لیفت سینوس باید برای چکاپ وضعیت عمل، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

– تا 24 ساعت باید مایعات فراوان مصرف کنید.

– از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و دارای الکل به شدت دوری کنید.

– تا حدود 3 روز تنها از غذاهای نرم مانند نودل، تخم مرغ و … استفاده داشته باشید.

– چند هفته برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید.